![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() Administrator Dołączył: Thu, 10 October 2002 Skąd: Warszawa ![]() |
Nie mogłem spać i maiłem wczoraj przemyślenia na temat budowy silników pod wyścigi. Jeśli chciałbym zmieścić się w klasie do 3500 cm3 to musiałbym zejść z 2226cm3 poniżej pojemności 2058 cm3 z uwagi na mnożnik 1.7 dla silników turbo.
Tak więc mamy dwa przypadki: 1. silnik 4 cylindrowy z grupy VW (Golf ect) na wale ze skokiem 95.5 mm Bore 82.75 Stroke 95.50 Cylinders 4 Capacity 2 054 FIA 1.7 Total 3 492 2. silnik 5 cylindrowy na wale "włoskim" ze skokiem 77.4 mm Bore 82.25 Stroke 77.40 Cylinders 5 Capacity 2 056 FIA 1.7 Total 3 495 który będzie lepszy (pomińmy 2cm3 różnicy i różnice w średnicy tłoka) dla np. GTX3071R (A/R 0.86 wydech): 1. wygenerowana moc / moment będzie bardzo podobna ? 2. czy krzywa mocy i momentu będzie taka sama ? 3. który będzie lepiej reagował na gaz ? 4. który będzie lepszy na tor ? zakładamy ograniczanie obrotów do 7900. -------------------- Administrator forum - kontakt forum@racingforum.pl
TP: 1:42.147 | 450 km | 1335kg | slick Hankook 260 VERKLINE |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
Frequent User Dołączył: Mon, 24 January 2011 Skąd: Rzeszów ![]() |
moment lepszy w 5 garach ale reakacja na gaz już w 4 na tor raczej 4 cylindrowy choć są różne opinie ja patrze na auta z wyścigów czy rajdów większość to 4 cyindrowe
|
|
|
![]()
Post
#3
|
|
![]() Administrator Dołączył: Thu, 10 October 2002 Skąd: Warszawa ![]() |
bo mało który producent produkuje silnik 5 cylindrowy
-------------------- Administrator forum - kontakt forum@racingforum.pl
TP: 1:42.147 | 450 km | 1335kg | slick Hankook 260 VERKLINE |
|
|
![]()
Post
#4
|
|
Frequent User Dołączył: Fri, 23 April 2004 ![]() |
do wyscigow lepiej chyba ze skokiem krótszym niż srednica tloka, czyli "podkwadratowy".
-------------------- Model X/Evo5/JCW
|
|
|
![]()
Post
#5
|
|
![]() Administrator Dołączył: Thu, 10 October 2002 Skąd: Warszawa ![]() |
chciałbym unikać słowa "chyba"
![]() mi ciut prościej robić 5 cylindrów bo mam już cały osprzęt do tego motoru. -------------------- Administrator forum - kontakt forum@racingforum.pl
TP: 1:42.147 | 450 km | 1335kg | slick Hankook 260 VERKLINE |
|
|
![]()
Post
#6
|
|
Forum Clubber Dołączył: Fri, 09 March 2007 Skąd: Błonie ![]() ![]() |
przy obrotach które podałeś obydwa silniki będą się nadawać.
Przy takiej samej średnicy tłoków wyjdą takie same(podobne) średnicą zawory ale ze względu na wiekszą liczbę cylindrów bardziej rozwojowy ze względu na moc będzie 5-cyl. Wał korbowy o mniejszym skoku również przemawia za 5-cyl bo będzie miał mniejszą bezwładność. Natomiast masowo (bo jednak powinien mniej ważyć) lepiej wychodzi 4-cyl i nie będzie go tak dużo przed przednią osią. -------------------- VEMS rozkminiłem do ostatniego rezystorka - chętnie pomogę
|
|
|
![]()
Post
#7
|
|
Forum Clubber Dołączył: Thu, 21 December 2006 Skąd: Żyrardów ![]() |
Wlasnie tu jest przewaga 4cyl - krotki,lekki silnik. Większość osprzętu pasuje z 5 cyl po przeróbce - kolektor wydechowy, ssący itd. Przy mocy 500hp stroker na wale z diesla będzie szedł jak czolg. Silnik dużo tańszy w dlubaniu.
-------------------- 885 60 50 40
|
|
|
![]()
Post
#8
|
|
![]() Administrator Dołączył: Mon, 21 August 2006 Skąd: Wawa ![]() |
tak jak guzior napisał, nie zastanawiłbym sie ani chwili, silnik lzejszy a przede wszystkim krótszy, nawet jak bedzie miał 50KM mniej to zyskasz na poprawie prowadzenia i rozkładzie mas..
ps. ja teraz szedłbym w 2.0 TFSI ![]() -------------------- |
|
|
![]()
Post
#9
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 12 February 2008 Skąd: NMiasto ![]() |
Również podpisuję się pod dwoma wpisami powyżej.
-------------------- A110S
|
|
|
![]()
Post
#10
|
|
Super User Dołączył: Mon, 14 August 2006 Skąd: WJ ![]() |
77mm skoku w 5 garach nie wygeneruje tyle momentu co 95mm w 4 garach przy tym samym doładowaniu. 77mm bedzie sie nadawało aby krecić 10kobr i robi moc z obrotów ale do tego musi też być odpowiednia skrzynia.
krzywe mocy i momentu napewno nie będą takie same. dwa przykłady do przemyśleń: silnik Skyline'a RB25/26 mają więcej mocy niż momentu i silniki np Fiat Coupe 2.0 20VT i 16VT -------------------- "Red Devil" Golf MK2 AWD VR6T, King of Warsaw 2013, 2012, vice King of Warsaw 2011
|
|
|
![]()
Post
#11
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 12 February 2008 Skąd: NMiasto ![]() |
Moment to iloczyn siły działającej na denko tłoka i przyłożonego do niej ramienia, czyli wykorbienie.
Dlatego w tym przypadku 4 garki wygenerują większy moment przy określonych obrotach. -------------------- A110S
|
|
|
![]()
Post
#12
|
|
![]() Administrator Dołączył: Thu, 10 October 2002 Skąd: Warszawa ![]() |
chyba jeszcze mentalnie nie jestem gotowy by obciąć sobie 1 cylinder
![]() -------------------- Administrator forum - kontakt forum@racingforum.pl
TP: 1:42.147 | 450 km | 1335kg | slick Hankook 260 VERKLINE |
|
|
![]()
Post
#13
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 12 February 2008 Skąd: NMiasto ![]() |
Fakt, że szkoda go ruszać bo generuje fajne kreski, ma dobre smarowanie i chłodzenie. No i ryczy bosko nie to co czterocylindrowe kosiarki (poza boxerem Subaru oczywiście)
![]() -------------------- A110S
|
|
|
![]()
Post
#14
|
|
Frequent User Dołączył: Mon, 24 January 2011 Skąd: Rzeszów ![]() |
Co do TFSI robie tego coraz więcej i już nie jestem pewny czy te silniką są takie zajebiste jaką mają opinie
|
|
|
![]()
Post
#15
|
|
Forum Clubber Dołączył: Fri, 09 March 2007 Skąd: Błonie ![]() ![]() |
jak obcinać to dwa - chociaż będzie widoczna oszczędność na masie http://www.engineering.com/DesignerEdge/De...0HP-Engine.aspx
![]() -------------------- VEMS rozkminiłem do ostatniego rezystorka - chętnie pomogę
|
|
|
![]()
Post
#16
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Tue, 15 July 2008 Skąd: Katowice ![]() |
Jeżeli zakładasz limit obrotów taki sam dla obydwu silników to ten 5 cylindrowy nie ma przewagi.
-------------------- Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
|
|
|
![]()
Post
#17
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Wed, 25 January 2006 Skąd: Krosno ![]() |
1 zalezy od pojemnosci i przeplywu ale jesli zalozyc dla 2 silnikow taki sam, tylko inna ilosc cyl to wynik bedzie bardzo podobny.
2 Zalezy od sprezarki wielkosci strony wydechowej strojenia i calego pozostalego osprzetu generalnie temat bardzo szeroki... 3 jezeli budowac silnik do wyscigow to z als reakcja na gaz bedzie natychmiastowa, auto jest caly czas napiete i pcha do przodu. 4 moim zdaniem 5 cyl ze wzgledu na maly skok, tylko obroty to na pewno nie 7900 max a znacznie wyzej. GT3071r wystarczy do 450-460km i raczej nie nadaje sie do 5 cyl ktora bedzie sie bardzo wysoko krecic bo na gorze juz braknie powietrza. Jesli budowal bym silnik do wyscigow to w zaleznosci od tego gdzie mial bym sie scigac taka decyzje bym podejmowal. Ale jesli to cos szybkiego pakowal bym gt35+5 cyl i 9 k rpm. -------------------- EVO X 590/740
Cooper S R56 |
|
|
![]()
Post
#18
|
|
Super User Dołączył: Mon, 29 March 2010 ![]() |
Z punktu widzenia mocy to ja bym jednak wybrał silnik 5 cylindrowy. Albert grzebie w VAGach a tam komory spalania w głowicach są praktycznie takie same (w silnikach 4 cyl 16v i 5 cyl 20v). Na silniku 5 cylindrowym uzyska się lepsze przepływy przy tej sajmej pojemności, bo mamy zawsze 4 zawory ssące więcej i 4 zawory wydechowe więcej. Przy tej samej pojemności ten jeden garnek musi zrobic różnicę. Silnik 5 cylindrowy powinien uzyskać lepszy współczynnik napełnienia a co za tym idzie powinien wygenerować więcej mocy i momentu.
|
|
|
![]()
Post
#19
|
|
![]() Audi. Turbo. quattro. Dołączył: Sat, 12 October 2002 Skąd: Opalenica ![]() |
Serce mówi 5 cylindrów, rozum i koszty mówi 4 cylindry.
-------------------- Audi Coupe S2 @ GT3071R
400KM 440Nm and the life goes on... --Audi way of life-- Suzuki V-Strom DL1000 www.AudiKlub.org |
|
|
![]()
Post
#20
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 12 February 2008 Skąd: NMiasto ![]() |
Z punktu widzenia mocy to ja bym jednak wybrał silnik 5 cylindrowy. Albert grzebie w VAGach a tam komory spalania w głowicach są praktycznie takie same (w silnikach 4 cyl 16v i 5 cyl 20v). Na silniku 5 cylindrowym uzyska się lepsze przepływy przy tej sajmej pojemności, bo mamy zawsze 4 zawory ssące więcej i 4 zawory wydechowe więcej. Przy tej samej pojemności ten jeden garnek musi zrobic różnicę. Silnik 5 cylindrowy powinien uzyskać lepszy współczynnik napełnienia a co za tym idzie powinien wygenerować więcej mocy i momentu. Zapomniałeś przeanalizować jeszcze faktów, że większa liczba cylindrów to: -większe straty oporów tarcia -większe straty oporów sił bezwładności -większy stopień komplikacji konstrukcji a co za tym idzie awaryjność -większe koszty modyfikacji, napraw, przeglądów etc. -wreszcie większa masa i wymiary silnika oraz całe konsekwencje z tego płynące. -------------------- A110S
|
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Saturday, 26 April 2025 - 00:27 |