Shoutbox 0 nowych PW 


 
Reply to this topicStart new topic
> który lepszy ? ta sama pojemność, 4 czy 5 cylindrów w silniku turbo ?
Albert
post Fri, 12 Sep 2014 - 10:09
Post #1


Administrator
Dołączył: Thu, 10 October 2002
Skąd: Warszawa





Nie mogłem spać i maiłem wczoraj przemyślenia na temat budowy silników pod wyścigi. Jeśli chciałbym zmieścić się w klasie do 3500 cm3 to musiałbym zejść z 2226cm3 poniżej pojemności 2058 cm3 z uwagi na mnożnik 1.7 dla silników turbo.

Tak więc mamy dwa przypadki:

1. silnik 4 cylindrowy z grupy VW (Golf ect) na wale ze skokiem 95.5 mm
Bore 82.75
Stroke 95.50
Cylinders 4
Capacity 2 054
FIA 1.7
Total 3 492

2. silnik 5 cylindrowy na wale "włoskim" ze skokiem 77.4 mm
Bore 82.25
Stroke 77.40
Cylinders 5
Capacity 2 056
FIA 1.7
Total 3 495

który będzie lepszy (pomińmy 2cm3 różnicy i różnice w średnicy tłoka) dla np. GTX3071R (A/R 0.86 wydech):
1. wygenerowana moc / moment będzie bardzo podobna ?
2. czy krzywa mocy i momentu będzie taka sama ?
3. który będzie lepiej reagował na gaz ?
4. który będzie lepszy na tor ?

zakładamy ograniczanie obrotów do 7900.


--------------------
Administrator forum - kontakt forum@racingforum.pl

TP: 1:42.147 | 450 km | 1335kg | slick Hankook 260

VERKLINE
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Fri, 12 Sep 2014 - 10:09
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
gumiś_rzesz
post Fri, 12 Sep 2014 - 10:38
Post #2


Frequent User
Dołączył: Mon, 24 January 2011
Skąd: Rzeszów





moment lepszy w 5 garach ale reakacja na gaz już w 4 na tor raczej 4 cylindrowy choć są różne opinie ja patrze na auta z wyścigów czy rajdów większość to 4 cyindrowe
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Albert
post Fri, 12 Sep 2014 - 10:43
Post #3


Administrator
Dołączył: Thu, 10 October 2002
Skąd: Warszawa





bo mało który producent produkuje silnik 5 cylindrowy


--------------------
Administrator forum - kontakt forum@racingforum.pl

TP: 1:42.147 | 450 km | 1335kg | slick Hankook 260

VERKLINE
Go to the top of the page
 
+Quote Post
stef
post Fri, 12 Sep 2014 - 10:49
Post #4


Frequent User
Dołączył: Fri, 23 April 2004





do wyscigow lepiej chyba ze skokiem krótszym niż srednica tloka, czyli "podkwadratowy".


--------------------
Model X/Evo5/JCW
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Albert
post Fri, 12 Sep 2014 - 10:51
Post #5


Administrator
Dołączył: Thu, 10 October 2002
Skąd: Warszawa





chciałbym unikać słowa "chyba" smile.gif

mi ciut prościej robić 5 cylindrów bo mam już cały osprzęt do tego motoru.


--------------------
Administrator forum - kontakt forum@racingforum.pl

TP: 1:42.147 | 450 km | 1335kg | slick Hankook 260

VERKLINE
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kontrolm
post Fri, 12 Sep 2014 - 11:06
Post #6


Forum Clubber
Dołączył: Fri, 09 March 2007
Skąd: Błonie

Ikona grupy



przy obrotach które podałeś obydwa silniki będą się nadawać.
Przy takiej samej średnicy tłoków wyjdą takie same(podobne) średnicą zawory ale ze względu na wiekszą liczbę cylindrów bardziej rozwojowy ze względu na moc będzie 5-cyl.
Wał korbowy o mniejszym skoku również przemawia za 5-cyl bo będzie miał mniejszą bezwładność.
Natomiast masowo (bo jednak powinien mniej ważyć) lepiej wychodzi 4-cyl i nie będzie go tak dużo przed przednią osią.


--------------------
VEMS rozkminiłem do ostatniego rezystorka - chętnie pomogę
Go to the top of the page
 
+Quote Post
guzior
post Fri, 12 Sep 2014 - 11:14
Post #7


Forum Clubber
Dołączył: Thu, 21 December 2006
Skąd: Żyrardów





Wlasnie tu jest przewaga 4cyl - krotki,lekki silnik. Większość osprzętu pasuje z 5 cyl po przeróbce - kolektor wydechowy, ssący itd. Przy mocy 500hp stroker na wale z diesla będzie szedł jak czolg. Silnik dużo tańszy w dlubaniu.


--------------------
885 60 50 40
Go to the top of the page
 
+Quote Post
cowboy
post Fri, 12 Sep 2014 - 11:18
Post #8


Administrator
Dołączył: Mon, 21 August 2006
Skąd: Wawa





tak jak guzior napisał, nie zastanawiłbym sie ani chwili, silnik lzejszy a przede wszystkim krótszy, nawet jak bedzie miał 50KM mniej to zyskasz na poprawie prowadzenia i rozkładzie mas..

ps. ja teraz szedłbym w 2.0 TFSI wink.gif


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Tommo
post Fri, 12 Sep 2014 - 11:26
Post #9


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 12 February 2008
Skąd: NMiasto





Również podpisuję się pod dwoma wpisami powyżej.


--------------------
A110S
Go to the top of the page
 
+Quote Post
szymonrs
post Fri, 12 Sep 2014 - 11:28
Post #10


Super User
Dołączył: Mon, 14 August 2006
Skąd: WJ





77mm skoku w 5 garach nie wygeneruje tyle momentu co 95mm w 4 garach przy tym samym doładowaniu. 77mm bedzie sie nadawało aby krecić 10kobr i robi moc z obrotów ale do tego musi też być odpowiednia skrzynia.

krzywe mocy i momentu napewno nie będą takie same.

dwa przykłady do przemyśleń:
silnik Skyline'a RB25/26 mają więcej mocy niż momentu
i silniki np Fiat Coupe 2.0 20VT i 16VT


--------------------
"Red Devil" Golf MK2 AWD VR6T, King of Warsaw 2013, 2012, vice King of Warsaw 2011
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Tommo
post Fri, 12 Sep 2014 - 11:35
Post #11


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 12 February 2008
Skąd: NMiasto





Moment to iloczyn siły działającej na denko tłoka i przyłożonego do niej ramienia, czyli wykorbienie.
Dlatego w tym przypadku 4 garki wygenerują większy moment przy określonych obrotach.


--------------------
A110S
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Albert
post Fri, 12 Sep 2014 - 11:37
Post #12


Administrator
Dołączył: Thu, 10 October 2002
Skąd: Warszawa





chyba jeszcze mentalnie nie jestem gotowy by obciąć sobie 1 cylinder wink.gif


--------------------
Administrator forum - kontakt forum@racingforum.pl

TP: 1:42.147 | 450 km | 1335kg | slick Hankook 260

VERKLINE
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Tommo
post Fri, 12 Sep 2014 - 11:53
Post #13


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 12 February 2008
Skąd: NMiasto





Fakt, że szkoda go ruszać bo generuje fajne kreski, ma dobre smarowanie i chłodzenie. No i ryczy bosko nie to co czterocylindrowe kosiarki (poza boxerem Subaru oczywiście) smile.gif


--------------------
A110S
Go to the top of the page
 
+Quote Post
gumiś_rzesz
post Fri, 12 Sep 2014 - 19:01
Post #14


Frequent User
Dołączył: Mon, 24 January 2011
Skąd: Rzeszów





Co do TFSI robie tego coraz więcej i już nie jestem pewny czy te silniką są takie zajebiste jaką mają opinie
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kontrolm
post Fri, 12 Sep 2014 - 19:47
Post #15


Forum Clubber
Dołączył: Fri, 09 March 2007
Skąd: Błonie

Ikona grupy



jak obcinać to dwa - chociaż będzie widoczna oszczędność na masie http://www.engineering.com/DesignerEdge/De...0HP-Engine.aspx tongue.gif


--------------------
VEMS rozkminiłem do ostatniego rezystorka - chętnie pomogę
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Sun, 14 Sep 2014 - 08:06
Post #16


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





Jeżeli zakładasz limit obrotów taki sam dla obydwu silników to ten 5 cylindrowy nie ma przewagi.


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wojtek
post Mon, 15 Sep 2014 - 08:08
Post #17


Forum Homee
Dołączył: Wed, 25 January 2006
Skąd: Krosno





1 zalezy od pojemnosci i przeplywu ale jesli zalozyc dla 2 silnikow taki sam, tylko inna ilosc cyl to wynik bedzie bardzo podobny.
2 Zalezy od sprezarki wielkosci strony wydechowej strojenia i calego pozostalego osprzetu generalnie temat bardzo szeroki...
3 jezeli budowac silnik do wyscigow to z als reakcja na gaz bedzie natychmiastowa, auto jest caly czas napiete i pcha do przodu.
4 moim zdaniem 5 cyl ze wzgledu na maly skok, tylko obroty to na pewno nie 7900 max a znacznie wyzej.
GT3071r wystarczy do 450-460km i raczej nie nadaje sie do 5 cyl ktora bedzie sie bardzo wysoko krecic bo na gorze juz braknie powietrza.
Jesli budowal bym silnik do wyscigow to w zaleznosci od tego gdzie mial bym sie scigac taka decyzje bym podejmowal.
Ale jesli to cos szybkiego pakowal bym gt35+5 cyl i 9 k rpm.


--------------------
EVO X 590/740
Cooper S R56
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bugalon
post Tue, 16 Sep 2014 - 07:15
Post #18


Super User
Dołączył: Mon, 29 March 2010





Z punktu widzenia mocy to ja bym jednak wybrał silnik 5 cylindrowy. Albert grzebie w VAGach a tam komory spalania w głowicach są praktycznie takie same (w silnikach 4 cyl 16v i 5 cyl 20v). Na silniku 5 cylindrowym uzyska się lepsze przepływy przy tej sajmej pojemności, bo mamy zawsze 4 zawory ssące więcej i 4 zawory wydechowe więcej. Przy tej samej pojemności ten jeden garnek musi zrobic różnicę. Silnik 5 cylindrowy powinien uzyskać lepszy współczynnik napełnienia a co za tym idzie powinien wygenerować więcej mocy i momentu.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Leo
post Tue, 16 Sep 2014 - 07:21
Post #19


Audi. Turbo. quattro.
Dołączył: Sat, 12 October 2002
Skąd: Opalenica





Serce mówi 5 cylindrów, rozum i koszty mówi 4 cylindry.


--------------------
Audi Coupe S2 @ GT3071R
400KM 440Nm and the life goes on...
--Audi way of life--
Suzuki V-Strom DL1000
www.AudiKlub.org
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Tommo
post Tue, 16 Sep 2014 - 10:49
Post #20


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 12 February 2008
Skąd: NMiasto





CYTAT(Bugalon @ Tue, 16 Sep 2014 - 07:15) *
Z punktu widzenia mocy to ja bym jednak wybrał silnik 5 cylindrowy. Albert grzebie w VAGach a tam komory spalania w głowicach są praktycznie takie same (w silnikach 4 cyl 16v i 5 cyl 20v). Na silniku 5 cylindrowym uzyska się lepsze przepływy przy tej sajmej pojemności, bo mamy zawsze 4 zawory ssące więcej i 4 zawory wydechowe więcej. Przy tej samej pojemności ten jeden garnek musi zrobic różnicę. Silnik 5 cylindrowy powinien uzyskać lepszy współczynnik napełnienia a co za tym idzie powinien wygenerować więcej mocy i momentu.


Zapomniałeś przeanalizować jeszcze faktów, że większa liczba cylindrów to:
-większe straty oporów tarcia
-większe straty oporów sił bezwładności
-większy stopień komplikacji konstrukcji a co za tym idzie awaryjność
-większe koszty modyfikacji, napraw, przeglądów etc.
-wreszcie większa masa i wymiary silnika oraz całe konsekwencje z tego płynące.


--------------------
A110S
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Saturday, 26 April 2025 - 00:27