![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Thu, 12 May 2005 Skąd: Jaworzno ![]() |
Witam... Mam pytanko , jak można w rozpoznac czy auto am szpere czy nie?? bmw to moje pierwsze auto i zabardzo sie na nich nie znam ( auto mam od niedawna , ostatnim czasem bylem u mechanika ktory sie przejchal moim autem na mokrej nawierzchni i mowil ze mam w aucie zamontowana szpere... mowil zebym sie jej pozbyl bo sie w zime zabije :| i co złego jej w tej szperze?? ( moje auto to BMW 325i kupione w Niemczech )
|
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
![]() Super User Dołączył: Mon, 12 September 2005 Skąd: SZ ![]() |
jak masz szpere to sie powinienes z niej cieszyc bo unikniesz dzieki temu sytuacji ze jedno kolo mieli jak oszalale a drugie stoi w miejscu, no nie mowiac juz o tym jak sie przydaje przy driftowaniu
-------------------- www.as-gliwice.eu
|
|
|
![]()
Post
#3
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Mon, 29 March 2004 ![]() |
Ja pozbyłbym się tego mechanika
|
|
|
![]()
Post
#4
|
|
![]() Super User Dołączył: Tue, 16 November 2004 Skąd: 22 ![]() |
jak sie bedziesz pozbywal to daj znak...
...chetnie przyswoje pzdr |
|
|
![]()
Post
#5
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Tue, 06 April 2004 Skąd: Łódź ![]() |
Z tego co pamiętam temat był chyba nie raz wałkowany....
Szpera to mechanizm róznicowy o zwiekszonym tarciu tzn. dwa kola krecą sie mniej wiecej równo. Przykład: w aucie bez szpery na zakrecie koło zew obraca sie szybciej gdyż robi dłuższą drogę, wewnętrzne analogicznie wolniej. W aucie ze szperą w zakręcie oba koła mają mniej więcej tą samą prędkość. Występują różne szpery o różnym stopniu zblokowania dyferencjału np 25,40 % itp. Plusy: Koledzy wymienili: łatwiej auto wprowadzić w poślizg przy przyśpieszaniu na mokrej/szutrowej/blotnistej/lodowej nawierzchni nie będziesz miał sytuacji że jedno koło złapie przyczepność i nagle wywali Cię z drogi Minusy: Oponki się szybciej zdzieraja? Auto przy manewrowaniu ma mniejszy promień skrętu Sposób na sprawdzenie: 1. weź dwa podnośniki tak aby oba tylne koła były w powietrzu 2. Zakręć jednym z nich - jeśli drugie obraca się w tą samą stronę masz szperę jeśli w przeciwną, szpery brak 3. jeśli mechanik mówił prawdę - ciesz się jazdą |
|
|
![]()
Post
#6
|
|
![]() Super User Dołączył: Tue, 16 November 2004 Skąd: 22 ![]() |
najprosciej szczegolnie teraz...
...wylaczyc trakcje na sliskim/skrecic kola i strzelic ze sprzegla jesli zacznie milo krecic baki to jest szperunek... ...nie wiem co przeszkadza szpera zima/zawsze mozesz wlaczyc kontrole trakcji pzdr |
|
|
![]()
Post
#7
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Mon, 14 July 2003 Skąd: jestem?,nie pytaj... ![]() |
viewtopic.php?t=27300&start=0 na przykład,i wiele wiele innych tematów odnośnie szpery..
|
|
|
![]()
Post
#8
|
|
Forum Killer Dołączył: Thu, 17 February 2005 Skąd: Katowice ![]() |
CYTAT("bushwalker":2vp3gego) W aucie ze szperą w zakręcie oba koła mają mniej więcej tą samą prędkość.
nie prawda, mają tą samą prędkość (mniej więcej jak napisałeś) tylko w sytuacji, kiedy auto wprowadzimy w poślizg i koła zaczną buksować z prędkością znacznie przewyższającą prędkość jazdy. Dopóki auto nie wpadnie w poślizg, a koła jadą przynajmniej na skraju przyczepności (normalnie jeżdzą z pełną przyczepnością) to mają taką samą prędkość jak przy dyfrze bez szpery. Szpera zaczyna działać w dyfrze na przykład 25%, jeżeli różnica obrotów wyniesie mniej więcej 25%. -------------------- Szabana_Design
|
|
|
![]()
Post
#9
|
|
![]() Super User Dołączył: Mon, 03 November 2003 Skąd: W-wa/ Radom ![]() |
CYTAT("szaba":1xxlg9yy) Szpera zaczyna działać w dyfrze na przykład 25%, jeżeli różnica obrotów wyniesie mniej więcej 25%.
A szpera sportowa torowa 80% zacznie dopiero działać jak różnica będzie w prędkości kół 80% ??!! Z tego by wynikło że szpera 25% jest bardziej sportowa niż 80%. NIe wydaje mi się. Jesli juz to w druga stronę - maksymalna różnica w prędkości obrotowej kół wyniesie 80% prędkości koła jednego do drugiego- czyli 20% zgodnie ze sposobem Twojego opisu. Potem zwiększone tarcie mechanizmu nie dopuszcza do zwiększenia różnicy. -------------------- Boogie
Sprzedam SkRzYnIe Manual 6-b z M5 e39 w super stanie, info na priv |
|
|
![]()
Post
#10
|
|
Forum Killer Dołączył: Thu, 17 February 2005 Skąd: Katowice ![]() |
Pisałem nie szpera 25% tylko szpera zaczyna działać w dyfrze na przykłdd 25%, jeżeli różnica obrotów wyniesie 25%, zaczyna działąć przy 40% to różnica musi wynieść 40%. Zresztą źle to napisałem i dlatego nie zrozumiałęeś. Wczoraj słaby dzień miałem i wszystko jakoś niejasno pisałem:)
To oczywiste, że jeżeli szpera 80% to zaczyna działąć przy 20% różnicy obrotu --> o, tak to mogłem napisać, jaśniej by było. -------------------- Szabana_Design
|
|
|
![]()
Post
#11
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Mon, 14 July 2003 Skąd: jestem?,nie pytaj... ![]() |
Dajcie sobie już spokój było tyle razy,co piąty temat jest o moście ze szperą..
|
|
|
![]()
Post
#12
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 23 May 2005 Skąd: Gliwice ![]() |
A najpewniejszy sposób na sprawdzenie dyfra ze szperą to podniesienie auta z boku tak by tylnie koło się dźwignęło - tak jak do wymiany koła. Jeśli podniesione koło da się swobodnie obrócić to mamy normalny dyfer. Jeśli bardzo ciężko lub wręcz w ogóle to mamy dyfer popier....ny czyli ze szperą.
Sposób najszybszy z najpewniejszych. -------------------- '91 Sierra kombi 24V (BOA)
|
|
|
![]()
Post
#13
|
|
User Dołączył: Thu, 19 May 2005 Skąd: Wawa ![]() |
Ojej... proszę.... Daj w pi... skręć kołami i jak zaczniesz kręcic ciasne kółka to masz szperę. A jak się boisz (nie ma czego) to wbij się pod auto i na tabliczce przy dyfrze powinienes miec wybite S. Np. S3.64, a jak juz i to nie zaskutkuje to wjedz jednym kołem w piach (albo lepiej lód, śnieg) drugim na asfalt, ogień, i jeśli te na piachu bedzie mielic a drugie na asfalcie nie, to nie masz szpery. A jak sie ładnie wybije z dwóch łapek do przodu to szpera jest.
-------------------- |
|
|
![]()
Post
#14
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Fri, 11 October 2002 Skąd: z Reguły ![]() |
Ja tam mam szperę i jestem zadowolony
Auto kręci kólka jak przy cyrklu No i lepiej się zbiera z miejsca na mokrym mimo letnich gum. |
|
|
![]()
Post
#15
|
|
![]() Super User Dołączył: Mon, 03 November 2003 Skąd: W-wa/ Radom ![]() |
Co do ciasnych kółek, to czołg w swej koncepcji napędu takie robi. Jedna strona sie kręci druga nie. Jakiś czas temu wyjeżdżając na mokrym wyłączyłem ASC. Obróciło mnie strasznie szybko i strasznie ciasno. Brak szpery. Jedno koło złapało przyczepność. Szpera, to wcale nie ciasne kółka. -------------------- Boogie
Sprzedam SkRzYnIe Manual 6-b z M5 e39 w super stanie, info na priv |
|
|
![]()
Post
#16
|
|
User Dołączył: Thu, 19 May 2005 Skąd: Wawa ![]() |
Co Ty mówisz ? Szpera to nie ciasne kółka ? Wiesz, trzeba jeszcze umieć.
-------------------- |
|
|
![]()
Post
#17
|
|
![]() Super User Dołączył: Sun, 01 May 2005 Skąd: Śląsk ![]() |
CYTAT("nonam3":3nart35n) Witam... Mam pytanko , jak można w rozpoznac czy auto am szpere czy nie?? bmw to moje pierwsze auto i zabardzo sie na nich nie znam ( auto mam od niedawna , ostatnim czasem bylem u mechanika ktory sie przejchal moim autem na mokrej nawierzchni i mowil ze mam w aucie zamontowana szpere... mowil zebym sie jej pozbyl bo sie w zime zabije :| i co złego jej w tej szperze?? ( moje auto to BMW 325i kupione w Niemczech )
1000 topic o tym samym . Przecież w aucie można wyczuć czy jest szpera .Przy gwałtownym ruszaniu obraca się jedno koło szpery brak .Obracają się dwa szpera jest .Sprawdzasz to na suchym asfalcie .Widać też po śladach opon jakie auto zostawia. Możesz tez spróbować zakręcić się w miejscu .Na suchym będziesz miał troche problemu żeby auto się obkręciło w przypadku mostu bez szpery . Auto ze szperą będzie się kręciło z miejsca . -------------------- ///Freude am Fahren /// 325i QP
e36 318i limo e36 325i coupe cd nastąpił ... też Coupe |
|
|
![]()
Post
#18
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Mon, 14 October 2002 Skąd: w-wa ![]() |
CYTAT("Artiv":3c9i5ska) 1000 topic o tym samym .
Przecież w aucie można wyczuć czy jest szpera .Przy gwałtownym ruszaniu obraca się jedno koło szpery brak .Obracają się dwa szpera jest .Sprawdzasz to na suchym asfalcie .Widać też po śladach opon jakie auto zostawia. Możesz tez spróbować zakręcić się w miejscu .Na suchym będziesz miał troche problemu żeby auto się obkręciło w przypadku mostu bez szpery . Auto ze szperą będzie się kręciło z miejsca . jak masz sprawny naped bez szpery ..to auto zostawi dwa slady na asfalcie, a z obracaniem sie bez szpery ..tez sie "prawie" da... wiec jesli gosc nigdy wczesniej nie mial doczynienia ze szpera... to nie pozna czy ja ma czy nie ... wedlug Twojej metody... najlepszym sposobem jest tak jak mowil ktorys z przedmowcow... podniesc auto, jesli masz szpere to jak zakrecisz jednym kolem to drugie zakreci sie w ta sama strone... jesli nie masz ..to drugie kolo zakreci sie w przeciwna ... -------------------- Focus RS MK3 Tor Poznan 1.46.2
Megane RS CUP Tor Poznan 1.50.1 BMW E36 2.0 260KM Tor Poznań 1.40.1 |
|
|
![]()
Post
#19
|
|
User Dołączył: Thu, 19 May 2005 Skąd: Wawa ![]() |
jak masz sprawny naped bez szpery ..to auto zostawi dwa slady na asfalcie, a z obracaniem sie bez szpery ..tez sie "prawie" da...
Prawie robi więlka różnicę... -------------------- |
|
|
![]()
Post
#20
|
|
![]() Super User Dołączył: Sun, 01 May 2005 Skąd: Śląsk ![]() |
CYTAT("buni":32npsk5g) CYTAT("Artiv":32npsk5g) 1000 topic o tym samym . Przecież w aucie można wyczuć czy jest szpera .Przy gwałtownym ruszaniu obraca się jedno koło szpery brak .Obracają się dwa szpera jest .Sprawdzasz to na suchym asfalcie .Widać też po śladach opon jakie auto zostawia. Możesz tez spróbować zakręcić się w miejscu .Na suchym będziesz miał troche problemu żeby auto się obkręciło w przypadku mostu bez szpery . Auto ze szperą będzie się kręciło z miejsca . jak masz sprawny naped bez szpery ..to auto zostawi dwa slady na asfalcie, a z obracaniem sie bez szpery ..tez sie "prawie" da... wiec jesli gosc nigdy wczesniej nie mial doczynienia ze szpera... to nie pozna czy ja ma czy nie ... wedlug Twojej metody... najlepszym sposobem jest tak jak mowil ktorys z przedmowcow... podniesc auto, jesli masz szpere to jak zakrecisz jednym kolem to drugie zakreci sie w ta sama strone... jesli nie masz ..to drugie kolo zakreci sie w przeciwna ... Auto zostawia dwa ślady bez szpery ale nie ma ciągłości .Cały czas mówimy o sprawnym napędzie w obu przypadkach. -------------------- ///Freude am Fahren /// 325i QP
e36 318i limo e36 325i coupe cd nastąpił ... też Coupe |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Friday, 25 April 2025 - 05:08 |