![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
Rookie Dołączył: Fri, 04 May 2012 ![]() |
Od kilku lat mam Hondę Civic VI generacji z '99 roku z silnikiem 1,6 16v VTI (B16A, chyba konkretnie B16A2 ale głowy sobie za to obciąć nie dam, w każdym bądź razie silnik fabryczny, 160KM znamionowo, niecałe 150 zmierzone po zakupie, ale podobno Honda tak już ma i nie ma co się tym przejmować).
Jestem z niej bardzo zadowolona jako z fajnej zabawki do weekendowej jazdy. Jest niemal seryjna (nie licząc kół, gwintowanego/śrubowego zawieszenia MTS i kilku detali stylistycznych i suchej instalacji podtlenku azotu której i tak od dawna nie używam), jednak to ma się wkrótce zmienić. Od nowego roku akademickiego przez najbliższych kilka lat zamieszkam w UK, Hondę chcę zabrać ze sobą, ale nie jako samochód na drogi publiczne, a zabawkę na tor (konkretnie BCCC czyli BuddyClub Civic Cup). Moja wiedza o niuansach między modelami jest znikoma, nawet nie za bardzo wiem, jak szukać odpowiedzi na moje pytania. Dziś większość dnia zeszło mi na szukaniu odpowiedzi na moje pytania, niestety wyszukiwarka na tym forum przenosi mnie głównie do działu giełda i projekty, a tam przeważnie zmiany są większe, niż mogę wprowadzić u siebie - o czym ponieżej. Jeśli temat jest w złym dziale (może powinien być w tym o jeździe po torze, a może chcę kupić/kupiłem auto) proszę o wyrozumiałość i ewentualne przeniesienie. Do rzeczy (a jak od rzeczy to nie szkalujcie mnie za mocno). Starałam się pomóc coś w innych tematach, żeby nie było, że tylko pytam niczego nie wnosząc... 1) Regulamin BCCC dopuszcza do startu Civicki EG i EK - jakie są różnice między nimi? Zakładam, że to jakieś odmiany trzydrzwiowej 6 generacji. Jak mam poznać którego mam? 2) Silników B16 jest kilka, regulamin tego cyklu pozwala wykorzystywać każdy z nich, czyli wariant 160, 170 i 185 koni mechanicznych przy założeniu, że moc maksymalna nie jest wyższa niż owe 185 koni . Czym one się różnią? Mój silnik ma przebieg 170 000 kilometrów (choć pewności nie mam, Honda była kupiona używana, po 2 właścicielach), ostatnio mechanik oglądał ją po zimie i stwierdził, że wszystko jest ok, choć od zmiany do zmiany ubywa mniej więcej 0,4 litra oleju (tak jest od zakupu) i trochę dymi przy gazie wciśniętym w podłogę (mechanik stwierdził, że cytuję "honda musi dymić"). Olej zmieniany conajmniej raz na 7 500 kilometrów. Lany albo Motul 300V, wcześniej Valvoline VR1 5W50 (nie wiem jak poprzedni użytkownicy, ten, od którego kupiono auto lał też Motula, ale o ile mnie pamięć nie myli 8100 5W50). Czy taki silnik, oczywiście teoretycznie, bo w praktyce to dopiero wyjdzie, nadaje się wogóle do samochodu, który będzie jeździł 7 rund pucharu rocznie? A może warto zawczasu (czyli póki auto jest w Polsce) zrobić mu generalny remont albo pokusić się o zakup mocniejszej wersji. 3) Czy 185 koni w fabrycznym silniku będzie wytrzymalsze, niż 185 koni wyciśnięte ze słabszego (160-konnego) silnika? Motor musi pozostać N/A, pojemność również nie może się zmienić. 4) Jak wygląda droga do tych 185 koni w przypadku B16A2? Ograniczeń jest sporo, na przykład wydech może mieć maksymalnie 2,25", w klasie amatorskiej trzeba używać fabrycznej pompy paliwa, nawiewy muszą być sprawne (o ile dobrze rozumiem chodzi o pozostawienie nagrzewnicy w spokoju). Czy dojście do tych 185 koni jest wogóle możliwe, a jeśli tak, to jaki budżet jest potrzebny na remont & modyfikacje? Gdyby ktoś był tak uprzejmy i przybliżył mi krok po kroku co powinno się dla takiego efektu zmienić byłoby super. 5) Organizator wymaga montażu zawieszenia gwintowanego/śrubowego, ale koniecznie BuddyClub N+. Patrząc na ceny jest to produkt z wyższej półki niż MTS. I tak nie mam wyboru, ale zapytam pro-forma - to dobry wybór? Wahacze w klasie amatorskiej muszą pozostać seryjne, zmieniać można tylko ustawienia N+ (ile jest tych ustawień? chodzi tylko o kręcenie gwintem czy jest regulowane w inny sposób? można dobrać siłe odbicia/dobicia?) 6) Jak najlepiej ustawić geometrię na tor? 7) Jedyny dozwolony rozmiar obręczy to 7x15" z ET40, oczywiście ze stopów (tak dla ścisłości dodam "alloy wheels", więc nie wiem czy wynalazki w stylu obręczy z magnezu są dozwolone, ale póki co i tak nie chcę się pchać w aż takie koszta). Jaki wybór będzie najsensowniejszy biorąc pod uwagę wytrzymałość/cenę/wagę? Teraz mam TenzoR, ale w 17", zresztą dwa razy na sezon wymagają prostowania, a tam regulamin mówi, że na sezon, czyli 7 rund można mieć tylko jeden komplet obręczy. 8) Na wspomniane 7 rund musi starczyć 16 opon, więc kolejne pytanie : jakie wybrać? Pogoda w UK jest często w kratkę, opony nie muszą mieć DOT, ale czy warto inwestować w slicki/wyczynowe opony na mokrą nawierzchnię? Nie znam się, ale wydaje mi się, że taki slick to wystarcza na maksymalnie jedną rundę (w sensie dzień na torze) 9) Na torze ważne są hamulce, ale jakich użyć prócz fabrycznych, żeby się zmieściły w obręcz 7x15" ET40? Jakieś zamienniki szczególnie godne polecenia pod standardowe zaciski (fabrycznej średnicy tarcze), a może lepiej tak zwany big-brake kit? Jeśli tak - w jaki warto zainwestować do mojej Hondy? 10) Na moje nieszczęście mam otwierany dach, a regulamin tego zabrania. Czy wystarczy go wymontować i zastąpić odpowiednio przyciętym panelem czy to osłabi karoserię (jej sztywność) 11) Auto z płynami i kierowcą może ważyć najmniej 1050kg (przyjmijmy tonę bez kierowcy). Mogę więc swoją odelżyć o ponad 100 kilogramów, a nawet więcej, bo klatka swoje waży (ile może ważyć taka typu bolt-in?) - co warto wyrzucić, a może - czego usuwać się nie powinno, żeby nie zachwiać dramatycznie rozkładu masy? 12) Kierownica może pozostać seryjna, trzeba się jednak pozbyć poduszki powietrznej, więc chyba lepiej kupić jakąś sensowną sportową. Jakieś typy? 13) O czymś z pewnością zapomniałam, zostawię sobie ten punkt "na przyszłość". Na koniec coś, od czego może powinnam zacząć - organizator cyklu może udostępnić przygotowany samochód, jeśli podpiszę z nim umowę na starty w conajmniej 14 rundach. Cena przygotowanego samochodu w mojej klasie to 6700 funtów + VAT. Czy to sensowna opcja? Z rozmów z koordynatorem tej serii wynika, że kupuje się zbudowane przez Avid Racing auto z lat '96-'00, pomalowane na biało, oklejone, z homologowaną klatką (o klatkę typu Bolt-in pytałam już w innym dziale, ale zapytam i tu - to zwykła klatka skręcana?), kubełkowymi fotelami i pasami sześciopunktowymi z homologacją, wspomnianym zawieszeniem ustawionym na tor, wymaganymi obręczami (tylko bez opon), bez szyberdachu lub z zaślepionym przez firmę SPD, konsolą SPD, systemem gaśniczym o pojemności 2,25 litra (taki jest wymagany), zdublowanym odcięciem prądu (wewnątrz i na zewnątrz), światłami deszczowymi z homologacją (swoją drogą - co to jest?) i pakietem olejowo/płynowym na start firmy Renzol Go Racing. Wada takiego rozwiązania jest dla mnie jednak chyba nie do przeskoczenia - wszystkie mają kierownicę po prawej stronie. Organizator dopuści mnie do startów autem z kierownicą z lewej, jednak firma, która sprzedaje przygotowane auta nie podejmie się przeróbki samochodu dostarczonego przeze mnie (można kupić jedną z bodaj 7 wolnych w tej chwili gotowych "wyścigówek" klasy amatorskiej (starty w PRO level w końcówce tego i następnym sezonie wykluczam nawet nie ze względów finansowych, nie czuję się na siłach, żeby zaczynać z wyższego pułapu). I już na sam koniec - ile w Polsce będzie kosztowało mnie przygotowanie auta według powyższych wytycznych i do mocy 185 koni? Będzie znacznie taniej niż w UK (na logikę tak być powinno, ale może wcale tak nie jest). Bardzo dziękuję za wszystkie rady, pomocne linki (mój techniczny angielski jest słaby) i przepraszam za natłok pytań. Czasu do pierwszego startu jest niby dużo (ostatni weekend września, chcę trafić na ostatnie dwie rundy w Snetterton), przygotowania auta chcę zacząć jak najszybciej. |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
Forum Killer Dołączył: Fri, 09 March 2007 ![]() |
polecam zajrzec tutaj: http://www.civicklub.pl/forum/
jest masa aut które maja b16a2 z modyfikacjami honda powinna trzymac te 160 koni, jesli ich nie ma tzn, że albo silnik sie kończy albo cos jest zepsute. 185 koni z b16a2 to żadne nadwyrężanie silnika.wydech 2.25 cala jest w sam raz, do tego dobry dolot i strojenie i wystarczy.nie ma sensu wkladac japonskie b16a lub cholernie drogie i rzadkie b16b z ctr. remont silnika to koszt około 2 tys zl, modyfikacja silnika(wydech, kolektor dolot, strojenie itp) około 3,5 tys zł.wart5o by grzebnać skrzynie i założyć inne FD oraz przełożenia 4 i 5 biegu. EG to oznaczenie civica 5 generacji, natomiast EJ to oznaczenie civic 6 gen. koła jakieś lekkie jak np oz ultra/superleggera, team dynamics, enkei czy nawet buddy club. tak na szybko co mi przyszło do głowy -------------------- yaris TS 120hp ---> Tjet Ess
|
|
|
![]()
Post
#3
|
|
Rookie Dołączył: Tue, 13 February 2007 Skąd: Włocławek ![]() |
185 koni w b16a2 mozna osiągnąc z wydechem 2,25 cala,dobrym kolektorem dolotowym,zimnym dolotem np.cai , jakis lekki zamach i strojenie
![]() Można tez osiągnąc ponad 200 koni z wolnossącego b16 ale wtedy trzeba wymienić: - tłoki z b18c6(p73) lub b16b(pctx) - wałki z b18c6 lub b16b te drugie są najostrzejsze jakie wychodziły w serii i nie potrzeba zmieniac spreżynek zaworowych - przepustnica 70mm np skunk i rozwiercenie ssącego - i to co napisalem wyzej:) na takim setupie można osiągnąc ok. 21x koni n/a Skrzynie jaka bym zalozyl do tego to s80 - bardzo krótkie przełozenia i szpera.W Twoim przypadku zrobil bym remont silnika bo honda wcale nie musi brac oleju ![]() |
|
|
![]()
Post
#4
|
|
User Dołączył: Thu, 23 August 2007 Skąd: Częstochowa ![]() |
Klasyfikacja nadwozia to jest właśnie oznaczenie EK, bądź EG o które pytasz. Sprawdź w numerze nadwozia jakie oznaczenia u Ciebie występują. EG - 5 generacja Civic'a. EK - 6 generacja. U Ciebie zapewne jest EK4 z silnikiem B16A2. Silniki te powinny trzymać moc, więc poniżej 150KM to nie jest dobry wynik. Jeżeli chodzi o tuning tego silnika to 185KM to jest "łatwa droga" i przetarta przez wiele osób. Silnik B16A2 bez problemu znosi moce jak mówisz do 185KM. W prawostronnej wersji Civic'a 6 generacji o oznaczeniu EK9 i z silnikiem B16B jest właśnie 185KM, stąd podejrzewam te limity mocowe.
|
|
|
![]()
Post
#5
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Fri, 13 August 2004 Skąd: Tuchola/Poznań ![]() |
185KM z b16 na "dolot, wydech, strojenie" nie jest rzecza oczywista, aczkolwiek duzo tez zalezy od hamowni. Generalnie wyniki po tych modyfikacjach oscylują w granicach 176-180KM. Ja mam akurat auto, ktore z seryjnym kolektorem wydechowym pokazało 180KM. O modyfikacjach mozna sobie rozprawiac, ale pierwsze co to dostosowanie sie do regulaminu! Jedynymi ograniczeniami modyfikacji silnika są wydech 2,25" i moc nie wyższa niz 185KM? Jesli tak to jakim cudem udowodnic organizatorowi podczas badania technicznego, ze auto np nie ma 187? (bo on tak stwierdził i nie dopuszcza). Wszystko tutaj powinno opierac sie o spelnienie regulaminu, bo wchodzisz juz kolezanko w dosc powazne podejscie do motorsportu, ktore jest dosyc rozne od modyfikacji ulicznych.
-------------------- Leon 1.8T BAM 337/405 by NGS-R + MSS Performance & doriftogruz E46 330.
|
|
|
![]()
Post
#6
|
|
Rookie Dołączył: Fri, 04 May 2012 ![]() |
Regulamin mówi : silnik ma mieć nie zmienioną pojemność, musi pozostać N/A, mieć moc do 185KM, wydech maksymalnie 2,25" i 96 decybeli, fabryczna pompa, sprawne nawiewy (pewnie chodzi o pozostawienie nagrzewnicy), wszystkie części użyte do modyfikacji OEM lub z homologacją w dowolnym kraju UE. Skrzynia biegów seryjna. Nie można używać szpery. Pomiar mocy przed każdym dniem wyścigowym w ramach badania kontrolnego. To nie są jakieś bardzo poważne zawody, to najtańsza klasa w brytyjskim cyklu Time Attack.
Jeszcze jedno : "All modyfications and upgrades must be approwed through MSA", czyli z tego, co rozumiem wszystkie modyfikacje muszą być dozwolone przez MSA. Tylko czym jest to MSA? To coś jak polski PZM? |
|
|
![]()
Post
#7
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Sat, 07 March 2009 Skąd: Czechy ![]() |
Trochę dziwne te zawody. Takie b16b na wydechu 2,25" wypluje na 100% więcej niż 185KM.
Zostaw sobie te b16a2, zrób wydech 2,25, to jeżeli chodzi o silnik. |
|
|
![]()
Post
#8
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Fri, 13 August 2004 Skąd: Tuchola/Poznań ![]() |
pytanie, czy czasem hamownia nie mierzy w whp..aczkolwiek wtedy byłoby to już pod 220KM więc dziwne. Koleżanka nam powie jaka jednostka stoi przy wartości mocy? HP, BHP, WHP?
-------------------- Leon 1.8T BAM 337/405 by NGS-R + MSS Performance & doriftogruz E46 330.
|
|
|
![]()
Post
#9
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Sun, 10 April 2005 Skąd: WWA/Tripolis ![]() |
Wyglada na to, ze normalnie bhp@flywheel. Czyli auta raczej mocno seryjne.
-------------------- Kra$
And JDM again... :) |
|
|
![]()
Post
#10
|
|
Rookie Dołączył: Fri, 04 May 2012 ![]() |
Tak dokładnie, 185bhp@flywheel. Czy to nie oznacza 185 koni mechanicznych?
Czy ktoś wie, jakie dokładnie części mechaniczne do EK4 mają dopuszczenie MSA? I czym to dopuszczenie jest? |
|
|
![]()
Post
#11
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Fri, 13 August 2004 Skąd: Tuchola/Poznań ![]() |
no to zostawic a2, zrobic wydech 2,25 z wydechowym z c6, dolot z ITRa i tyle. Modyfikacje ecu sa w ogole dopuszczalne? Jesli nie to dorzucilbym jeszcze dolotowy z ITR bo bez modyfikacji map 185KM i tak nie przebije. Tyle starczy na dobry poczatek, bo tam ważniejsze są sprawy zawieszeniowe i bezpieczeństwa. Czy auto bedzie mialo 5 czy 10KM więcej nie odegra to duzej roznicy.
-------------------- Leon 1.8T BAM 337/405 by NGS-R + MSS Performance & doriftogruz E46 330.
|
|
|
![]()
Post
#12
|
|
Rookie Dołączył: Fri, 04 May 2012 ![]() |
ECU musi pozostać fabryczne, ale można je modyfikować (zakładam, że chodzi o strojenie).
|
|
|
![]()
Post
#13
|
|
![]() Rookie Dołączył: Thu, 19 February 2009 Skąd: Wratislavia ![]() |
Widzę trochę rozbieżności z regulaminem, który jest na stronie Civic Cup.
Przede wszystkim ograniczenie jest do 180KM w celu wykluczenia B16B Type-R. Modyfikacje wewnętrzne silnika nie są dopuszczalne, a przy mocy wiekszej niż 2% od serii auto zostanie odpowiednio dociążone. Tak więc najwyżesz możesz zrobić remont dla odświeżenia i przywrócenia pierwotnej mocy. Skrzynia ma być seryjna dla danego modelu i nie można zmieniać biegów ani przełożenia głównego, ale dopuszczalny jest montaż szpery. W środku musi zostać deska, ale audio i nawiewy można usunąć. Zapisu odnośnie zawieszenia BC N+ nie widzę, jedynie minimalny prześwit 75mm. MTS jest miękkim zawieszeniem, ale na początek może da radę. Z geometrią to w zasadzie najlepiej metodą prób i błędów. Można zacząć od seryjnych nastawów, albo lekko rozbieżnie. Negatyw sam wyjdzie przy obniżeniu. Opony też są narzucone - slicki i deszcze Silverstone (cokolwiek to jest ![]() Hamulce mają być seryjnego rozmiaru. Przy 262mm (jak pamiętam takie są w EK4) chyba jednym z lepszych zestawów byłyby Brembo Oro (chyba że muszą być gładkie jak w serii) + Ferodo DS (np. 2500). ECU ma być seryjne bez remapu. |
|
|
![]()
Post
#14
|
|
Rookie Dołączył: Fri, 04 May 2012 ![]() |
Lokito : No właśnie i tu jest pewna rozbieżność, mam regulamin w wersji papierowej z targów motosportowych w UK gdzie odbyła się prezentacja Civic Cup na sezon 2012, w który dzieli zawodników i regulacje dla nich na dwie grupy. Pierwsza to "PRO Level" - i tu zgadza się on z tym, ze strony, do tego wymagana jest licencja ARDS National B. Tutaj wszystko musi być kupione przez SPD Automotive, dystrybutora BuddyClub w UK, musi być pełna klatka etc. Druga to "Entry Level", gdzie nie potrzebne są licencje, części muszą mieć jedynie MSA-approved a moc może wynosić 180 + 5% (czyli de facto 185). Faktycznie można mieć szperę, źle zrozumiałam. Zawieszenie musi być N+, do tego (tutaj też mój błąd) felgi muszą być z oferty BuddyClub. Jest jeszcze coś - czytając fora brytyjskie natrafiłam na wypowiedź zawodnika (Rich Hockley), który podaje jeszcze jedną możliwość - start dowolnym Civickiem EG lub EK w ramach Civic SPD Automotive Tuning Cup, ale wtedy auto musi być zbudowane przez tą firmę. Biorę pod uwagę jedynie start w "Entry Level" w sezonie 2012 (dwie ostatnie rundy). Mailowałam z organizatorem, wie, że mam samochód z kierownicą po lewej stronie i to we wspomnianej klasie nie jest to problem. Tylko co z innymi wymaganiami?
|
|
|
![]()
Post
#15
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Fri, 13 August 2004 Skąd: Tuchola/Poznań ![]() |
musisz sprecyzowac bezposrednio u organizatora ktory z regulaminow jest poprawny. Inaczej przygotujesz auto pod jeden z dwoch i na 99% cos Cie wykluczy.MTS to kupa na tor! Mam u siebie w civicu Ek,zeby nie byc goloslownym
![]() ![]() Edit: wg tego co wrzucil kolega wyzej musisz miec klatkę ![]() -------------------- Leon 1.8T BAM 337/405 by NGS-R + MSS Performance & doriftogruz E46 330.
|
|
|
![]()
Post
#16
|
|
![]() Rookie Dołączył: Thu, 19 February 2009 Skąd: Wratislavia ![]() |
Masz możliwość wrzucić skan albo foto tego papierowego regulaminu? Chętnie bym poczytał.
Ciekawe, że zalecają wydrukować ten regulamin ze strony i mieć ze sobą na zawodach ![]() No i tak jak już było powiedziane - zawias i hebel to podstawa, do tego wnętrze ... i na początek powinno wystarczyć. Plus sprawy regulaminowe. |
|
|
gość_Golfista_* |
![]()
Post
#17
|
![]() |
|
|
|
![]()
Post
#18
|
|
Rookie Dołączył: Fri, 04 May 2012 ![]() |
Rozmowy z organizatorem serii nieco mi rozjaśniły - mogę startować tylko jako gość (w klasie Open) gdzie możliwe są właściwie dowolne modyfikacje, tyle, że nie ma możliwości zbierania punktów do generalki. W takim razie nie napinam się na ten cykl, w UK jest kilka lig Time Attack, pojadę tam, gdzie będzie mi bliżej wygodniej. Dziękuję za odpowiedzi.
|
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Saturday, 26 April 2025 - 05:08 |