![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() Super User Dołączył: Mon, 27 September 2010 Skąd: Poznań ![]() |
Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że jest to projekt stricte niskobudżetowy, który nawet nie przekroczył wartości Xbox One X, także nie oczekujcie fajerwerków.
![]() MODEL: Fiat 126p elx 1997r Modyfikacje Silnik: Zakończony Brak modyfikacji bloku i głowicy Turbo: KKK KP35 Doładowanie 1bar Plany: Progresywny boost powyżej 5000rpm Turbo TD025 Wałek 385 Wincej boostu ![]() Układ dolotowy: Zakończony Dolot o średnicy 45mm Blow off HKS SQV4 (chińczyk) Intercooler z e34 Układ wydechowy: Zakończony Dp i reszta wydechu 2" Wydech typu straight pipe Układ paliwowy i zapłonowy: Przepustnica: Yamaha YZF r125, króciec Xmax 125 Wtryskiwacz: chińskie 850cc Pompa paliwa: zew. Getz 150l/h 4 bary FPR: Tomei, ciśnienie 3 bary ECU: DET3 Fi + Edis4 + AFR Stag + EBC (Mac 35a) Plany: cichsza pompa paliwa Dawniej: Seryjny gaźnik ze zmienioną dyszą główną (120 zamiast 115), biegu jałowego (50 zamiast 45) i rurką emulsyjną (F8 zamiast F101) Dodatkowe wtryskiwacze sterowany włącznikami ciśnieniowymi, później Det3 Regulator ciśnienia Malpassi fpr009, ciśnienie paliwa 0.3bar Pompa paliwa Bosch 0580453940 Układ zapłonowy Edis4+Det3 Układ chłodzenia: Elektryczny wentylator wyciągający na tylnej klapie Aluminiowa miska olejowa o większej pojemności i pokrywa zaworów Układ napędowy: Tarcza sprzęgła z tłumikiem drgań skrętnych z CC700 Plany Podwójne przeguby Układ hamulcowy: W trakcie Przód: Tarcze 214mm Brembo Max Zacisk Daewoo Tico Tył: Seria Plany: Pompa z Uno Turbo Tył: przednie cylinderki, nawiercane bębny Zawieszenie: opony 145/70r12 (zamiast 135/80r12) Przód: "Włoski" resor (odwrócone uszy) 12cm, 6 piór (by Waldemar Janecki) Amortyzatory olejowe seryjne tylne Tył: Sprężyny progresywne (by Śnieżek) 19cm (seria 23cm) Amortyzatory gazowe przednie z VW T4 lub seryjne tylne z olejem 10w40 (testuję i nie mogę się zdecydować) Body kit: Zakończony Stylizacja z zewnątrz na model Personal 4, felgi 12 "cytrynki" i wnętrza na model FL Moc: Na razie nie znana. Skąd pomysł? Pierwsza taka idea zbudowania malucha turbo powstała grubo ponad 15 lat temu po zagraniu w grę Gran Turismo 2 (tak wiem tam nie było 126p tylko stare 500). Później były nowsze Gran Turismo (do GT6) i Forza Motorsport/Horizon gdzie zawsze w garażu był doładowany Fiat 500. Druga idea wpadła do głowy widząc wyrastające jak grzyby po deszcze Polonezy turbo z zwykłym ohv i tak mnie naszło co by było gdyby. Wracając do mojego 126p. Mimo że prawko mam już ponad 10 lat to długo zwlekałem z jego zakupem. Głównie ze względu na mają wielkość (prawie 2m i 130kg), ale 2.5 roku (praktycznie w sylwka 2016/17) temu nadarzyła się okazja więc stwierdziłem teraz albo nigdy. Żeby było ciekawiej po małym modzie szyny fotela (fotel dojechał do samego siedziska z tyłu) maluch stał się moim daily carem ![]() Wracając do projektu. Ogólne założenie było takie że gaźnik zostaje (jak nie seria to inny) i żadnego układu wtryskowego nie będzie. Ogólnie szukając czegoś w temacie gaźnik + turbo w polskim internecie to w 95% jest to mitologia o "gaźnikach nadciśnieniowych". Także pozostały tylko fora zagraniczne (głównie USA) i książka Corky Bell'a "Maximum boost" i Hugh MacInnes'a "Turbochargers". Początkowa miał być to układ draw through, czyli popularny układ stosowany w Vw Garbusach w USA. Mimo prostoty pomysł upadł już w przedbiegach z powodu trudno dostępnych turbosprężarek z węglowym uszczelniaczem (czy jak to amerykanie nazywają "carbon seal") wirnika strony ssącej. Standardowy uszczelniacz szybko by się zatarł przez zmywanie filmu olejowego. Tak więc w życie wszedł plan na układ blow through. Pierwsze próby z afr'em na totalnej serii gaźnikiem (ale już z ele. pompa paliwa i regulatorem ciśnienia paliwa) ujawniły że muszę szukać dużo, dużo większych dysz. Na start wleciała dysza 150 (w kjs stosuje się w okolicach 130-135). Na tej dyszy w końcu można było odczuć przypływ mocy ale wtedy wszyły wszystkie wady tego gaźnika i nie chodzi o jego szczelność. O ile afr do około 4000rpm przy doładowaniu 0.7bar był prawie akceptowalny tj. 12.5-13 to powyżej przekraczał 15. Po konsultacji z osobą która ma więcej doświadczenia z tą miniaturową spłuczką do kibelka okazało się że przepustowość samego gaźnika jest za mała. Może na mniejsze doładowanie by wystarczył ale to było minimalne ciśnienie jakie dało się ustawić na tej turbinie, a nie chciałem tego tuningować, bo stwierdziłem ze tak ma być i już. Druga wada to kompletne zalanie silnika przy spokojnej jeździe bez boosto. AFR leciał wtedy do 10-11. Gdyby to był gaźnik dwu gardzielowy do dało by się ten problem rozwiązać. Po przeanalizowaniu konstrukcji gaźników współpracujących z turbo m.in. Solex 32Dis z R5 GTT stwierdziłem że przydałoby się coś na wzór power valve tj. dodatkowa dysza paliwa otwierana obciążeniu (w przypadku R5 GTT to przy nadciśnieniu). Wtedy do głowy wpadł mi pomysł już praktycznie zapomniany i stosowany w układach wtryskowych czyli dodatkowy wtryskiwacz włączany przy nadciśnieniu. Po przetestowaniu kilku wtryskiwaczy i ciśnień paliwa w okolicach 0.3-0.7bar udało mi się stabilizować afr w WOT w okolicach 11.5 i 14 przy podciśnieniu. Jest tylko mały problem przelania przy niskich obrotach i szczątkowym doładowaniu, ale postaram się to zniwelować SMT6 jak tylko zastąpię go DETem3 w Peugeocie 106 1.0 turbo brata (1.0 turbo, tak wiec bez sensu). Mimo założeń szczątkowy układ wtryskowy pojawił się. Problemem czysto konstrukcyjnym okazało się zmontować i podeprzeć turbo i wydech tak by wibracje niczego nie wyrwały z silnika bądź sam wydech nie pękł a wiadomo jak pracuje silnik 126p. Podarcie kolektora przeszło jedną zmianę w tym zakończone odwiercaniem urwanej szpilki od kolanka wydechowego w głowicy, ale sam Dp z wydechem 3 razy naprawiałem na końcu pozbywając się tłumika (zwykły AWG 50x400) na rzecz zwykłej rury, który po prostu pękł. Teraz parę zdjęć i filmów z budowy ps. nie śmiejcie się ze spawów, z moim MMA starałem się jak umiałem ![]() https://photos.google.com/photo/AF1QipN8mct...kC9PyQP8M435ELo https://photos.google.com/photo/AF1QipNbB5Z...Gjl-2JrTdPxc-6r https://photos.google.com/photo/AF1QipNk5kC...rk5rumtSFUvQqGz https://photos.google.com/photo/AF1QipMm4tC...PyrN5DMVn_hcW3S https://photos.google.com/photo/AF1QipNchsu...j_eGTr99kG_l2Y2 https://photos.google.com/photo/AF1QipNvs8N...wU7v52rysdnShyh https://photos.google.com/photo/AF1QipMrl_K...hfRD2SQ88axWpfc https://photos.google.com/photo/AF1QipPsYOK...LdmSTtOF6XgZX1Y https://photos.google.com/photo/AF1QipNtelj...6PIpRFY3PjCzs93 https://photos.google.com/photo/AF1QipPe99a...hhNHkOJU1M3VlSi https://photos.google.com/photo/AF1QipMqYIY...ninXX4pYF6t3UrA Odnośnie ostatniego filmu gdzie widać przyśpieszenie. Nie dawno pierwszy bieg dokonał żywota i zmuszony byłem ruszać z dwójki, więc przez turbo laga i przelanie o którym wcześniej pisałem do 30km/h nie jestem wstanie szybciej przyśpieszyć niż to co na filmie. -------------------- Fiat 126p 650 Turbo
Peugeot 205 1.6 16v Turbo |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Thu, 10 January 2008 Skąd: Warszawa WJ ![]() |
Trochę babranie w G. Skrzynia malczana do najtrwalszych nie należy, nie wiem czy nadal tak jak 15 lat temu części do tego wynalazku kosztują tyle co dwa piwa ale IMO ta buda ma potencjał tylko po zmianie wkładu napędowego.
-------------------- cztery koła i silnik
|
|
|
![]()
Post
#3
|
|
Forum Killer Dołączył: Tue, 17 March 2015 ![]() |
potencjał ma ja się przebuduje pół auta : https://www.youtube.com/watch?v=KvDOr1ZRN_s
fajny projekt, ciekawe ile wytrzyma dół silnika, wałek jest jakiś inny czy seria? |
|
|
![]()
Post
#4
|
|
Rookie Dołączył: Thu, 14 June 2012 ![]() |
Fajny projekt! Kibicuje
|
|
|
![]()
Post
#5
|
|
![]() Super User Dołączył: Mon, 27 September 2010 Skąd: Poznań ![]() |
Trochę babranie w G. Skrzynia malczana do najtrwalszych nie należy Wiem że to babranie w G i że napęd mało wytrzymały, ale po prostu chciałem to zrobić nie wiem czy nadal tak jak 15 lat temu części do tego wynalazku kosztują tyle co dwa piwa To za leży ale większość jest śmiesznie tania albo części same ci do ręki wpadają za piwo nawet od obcych ludzi który przyszli tylko zagadać np. drugą sprawną skrzynie biegów dostałem za free fajny projekt, ciekawe ile wytrzyma dół silnika, wałek jest jakiś inny czy seria? Full seria, a ile wytrzyma to się okaże. Tu jest chyba najbardziej hardcorowe dmuchanie w ten motor jakie znalazłem. Ponoć 132KM przy 1.8bar z 740cm3 https://www.youtube.com/watch?v=JWD7HcKwn5w -------------------- Fiat 126p 650 Turbo
Peugeot 205 1.6 16v Turbo |
|
|
![]()
Post
#6
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Tue, 15 July 2008 Skąd: Katowice ![]() |
Coś pięknego. I to nagranie zegarów jak przyspiesza
![]() -------------------- Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
|
|
|
![]()
Post
#7
|
|
![]() Moderator Dołączył: Sat, 23 July 2005 Skąd: Nowy Jork / Choszczno ![]() |
Ten świst w wydechu jest jak w Porsche Turbo
![]() ![]() -------------------- 97 Ultra White SC300 + 2JZ VVTi + GT35R + 6 speed
98 Smaragd schwarz SL500 08 S500L |
|
|
![]()
Post
#8
|
|
![]() Moderator Dołączył: Thu, 21 August 2003 Skąd: Stalowa Wola ![]() |
Super. Serio
|
|
|
![]()
Post
#9
|
|
Forum Killer Dołączył: Wed, 09 November 2016 ![]() |
Mega! Też kiedyś chciałem takie coś zrobić z części ze złomu ale nie doszło do zakupu malczana z powodu ich rosnącej ceny i trochę szkoda mi było. Mi się mega podoba, jakaś odskocznia od innych aut w które wpakowane są setki tysięcy.
|
|
|
![]()
Post
#10
|
|
Frequent User Dołączył: Tue, 02 September 2003 Skąd: warszawa ![]() |
Zastanawia mnie jak to dziala z gaznikiem od malucha.
![]() -------------------- bartek
|
|
|
![]()
Post
#11
|
|
![]() Super User Dołączył: Sat, 10 May 2008 Skąd: inąd ![]() |
Sztos!
|
|
|
![]()
Post
#12
|
|
![]() Super User Dołączył: Mon, 27 September 2010 Skąd: Poznań ![]() |
Zastanawia mnie jak to dziala z gaznikiem od malucha. ![]() Każdy gaźnik da się zmusić do współpracy z turbo z lepszym bądź gorszym skutkiem, a im więcej jest przy nim elementów sterowanych podciśnieniowi (czyt. im większa rurkologia) tym większe jest to wyzwanie. ![]() -------------------- Fiat 126p 650 Turbo
Peugeot 205 1.6 16v Turbo |
|
|
![]()
Post
#13
|
|
Forum Killer Dołączył: Thu, 17 December 2009 Skąd: Kruszwica ![]() |
Fajny projekt, jak już uporasz się z chorobami wieku dziecięcego to są dostępne mocne wkłady do skrzyni, ale nie jest tanio. Np choinka z krótszą 1. coś ok 1700zł, ale jej nie zmielisz. Do tego dobrze zrobić mod z przegubami od normalnego auta i mieć chociaż te dwie bolączki z głowy.
Poszukaj odcinka "Kup i zrób samochód marzeń" o malczanie, kilka ciekawych rozwiązań tam pokazano. -------------------- Życie jest rumakiem który nie znosi tchórzliwego jeźdźca.
B6 1.8T@GT28RS>B9 2.0T Allroad Punto Evo 1.4T |
|
|
![]()
Post
#14
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Mon, 29 January 2007 Skąd: Z Mercedesów i Hond ![]() |
Bajer.
Naprawdę tego brakowało na tym forum ![]() Jeżeli chciałbyś powrócić do pierwotnego pomysłu-chętnie pomogę zupełnie za darmo. Rewelacyjnie że chcesz nadmuchać właśnie ten motor a nie inny. Zainspirowany Twoim samozaparciem proponuję wykonać takie uszczelnienie specjalnie dla Ciebie. Mam odpowiedni park maszynowy w tym różne maszyny CNC Zrobimy to z teflonu z dodatkiem grafitu. Grafit ma właściwości samosmarujące. Ostatnio wykonywaliśmy takie uszczelnienia na zamówienie do specjalistycznych pomp o sporym ciśnieniu roboczym. Oryginalne kosztują około tysiąca złotych za mały simering. U mnie materiał masz również za darmo. Będę trzymał za Ciebie kciuki -------------------- Hondy i Mercedesy
Diagnozujesz czy zgadujesz ? Elektronika Diagnostyka i Serwis Mechaniczny. Współpraca z Monster Garaż-kompleksowe remonty silników. |
|
|
![]()
Post
#15
|
|
Frequent User Dołączył: Tue, 02 September 2003 Skąd: warszawa ![]() |
Widze,ze czujnik podcisnienia przerobiony na nadcisnieniowy chyba,ktory zalacza wtryskiwacz.
![]() -------------------- bartek
|
|
|
![]()
Post
#16
|
|
Frequent User Dołączył: Fri, 27 March 2009 ![]() |
Już myślałem, że te PCV zostaną
![]() Genialne i tak trzymaj. Widać, że nie brakuje Ci samozaparcia! Aż znów zacząłem marzyć o zakupie strupiałego malucha choć ja zawsze w nim widziałem silnik z VFR. |
|
|
![]()
Post
#17
|
|
![]() Super User Dołączył: Thu, 13 September 2007 Skąd: Warszawa ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#18
|
|
![]() Super User Dołączył: Mon, 27 September 2010 Skąd: Poznań ![]() |
Fajny projekt, jak już uporasz się z chorobami wieku dziecięcego to są dostępne mocne wkłady do skrzyni, ale nie jest tanio. Np choinka z krótszą 1. coś ok 1700zł, ale jej nie zmielisz. Do tego dobrze zrobić mod z przegubami od normalnego auta i mieć chociaż te dwie bolączki z głowy. Poszukaj odcinka "Kup i zrób samochód marzeń" o malczanie, kilka ciekawych rozwiązań tam pokazano. Raczej nie będę się bawił wzmacnianie skrzyni. U mnie żeby było ciekawiej jedynka umarła nie z nadmiaru mocy tylko od dwu letniej jazdy (przypominam że to daily car) z uszkodzonym lizakiem (tj. łącznikiem między drążkiem zmiany biegów, a skrzynią). Objawiało się to lekkim problemami z trafieniem w 3 bieg przez co czasami zaorałem 1'ke. Cały czas myślałem że winna jest skrzynia biegów, bo guma na lizaku była ok. a okazało się że jeden z otworów na lizaku jest lekko jajowaty. Na nowym lizaku wszystkie problemy ustały ale dla jedynki było już za późno. Jedynka umarła podczas toczenia się w korku (po prostu ruszałem pod górkę) ![]() Bajer. Naprawdę tego brakowało na tym forum ![]() Jeżeli chciałbyś powrócić do pierwotnego pomysłu-chętnie pomogę zupełnie za darmo. Rewelacyjnie że chcesz nadmuchać właśnie ten motor a nie inny. Zainspirowany Twoim samozaparciem proponuję wykonać takie uszczelnienie specjalnie dla Ciebie. Mam odpowiedni park maszynowy w tym różne maszyny CNC Zrobimy to z teflonu z dodatkiem grafitu. Grafit ma właściwości samosmarujące. Ostatnio wykonywaliśmy takie uszczelnienia na zamówienie do specjalistycznych pomp o sporym ciśnieniu roboczym. Oryginalne kosztują około tysiąca złotych za mały simering. U mnie materiał masz również za darmo. Będę trzymał za Ciebie kciuki Dzięki ale konstrukcji już zmieniać nie będę, ponieważ decyzja od blow through zapadła jeszcze przed odkręceniem pierwszej śrubki. Dużo musiałbym zmienić i wiele rzeczy byłoby kupione po nic (FPR, pompa paliwa, bov itp) druga sprawa przeróbka blow through na draw through to nie upgrade do downgrade. Może kiedyś (chodzi mi pogłowie jakieś 2t turbo, bo podobno tak jak gaźnik malucha też nie ma prawa działać z turbo ![]() Widze,ze czujnik podcisnienia przerobiony na nadcisnieniowy chyba,ktory zalacza wtryskiwacz. ![]() Masz dobre oko. Dokładnie ten drugi poniżej. Nawet nie bawiłem się w jakąś wyszukaną instalację pod ten wtryskiwacz tylko wziąłem + i - z pompy paliwa i w połowie na - dałem ten włącznik ciśnieniowy. ![]() Jako ciekawostka to ten bezpiecznik przy alternatorze jest właśnie od pompy, wtryskiwacza i wentylatora na klapie (świeży mod i dawałem jeszcze jego zdjęcia ale po dzisiejszym upale widzę że spełnia swoje zadanie, jutro będzie chrzest bojowy, ma być ponoć 38*C) ps. Te maluch mimo turbiny dalej mi służy jako daily car także jakieś problemy wieku dziecięcego wychodzą na bieżąco (np. odkryłem że po nagrzaniu się dolotu seryjne kolanko na gaźniku zaczyna się robić gumowe i przepuszcza na łączeniu z gaźnikiem co w połączeniu z dodatkowy wtryskiwaczem powoduje małe przecieki paliwa które spływa po gaźniku. Narzęście w miarę łatwo dostępny jest aluminiowy zamiennik który jest w drodze). W razie jakiejś większej awarii bądź przedłużającego się moda pożyczam Peugeota 106 1.0 od brata który też ma turbo ![]() -------------------- Fiat 126p 650 Turbo
Peugeot 205 1.6 16v Turbo |
|
|
![]()
Post
#19
|
|
Super User Dołączył: Fri, 11 March 2005 Skąd: SRC ![]() |
Jesli ma być blow through to pomyśl nad jakimś gaźnikiem/gaźnikach z motocykla. W mojej skodzie działało to wyśmienicie.
-------------------- Skoda 120 1.4T
525d F11 |
|
|
![]()
Post
#20
|
|
![]() Super User Dołączył: Mon, 27 September 2010 Skąd: Poznań ![]() |
Jesli ma być blow through to pomyśl nad jakimś gaźnikiem/gaźnikach z motocykla. W mojej skodzie działało to wyśmienicie. Jest taki plan, ale narazie chcę zmęczyć to co seria dała. ![]() -------------------- Fiat 126p 650 Turbo
Peugeot 205 1.6 16v Turbo |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Friday, 25 April 2025 - 10:12 |