![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
Frequent User Dołączył: Sun, 06 June 2010 ![]() |
Witam. Czy jest ktoś w posiadaniu literatury bądź tytułów, czy też innych materiałow za pomocą których można obliczyć chłodnicę cieczy (do samochodu) dla silnika o wyższych parametrach?
Poza tym, przy doborze chłodnicy jakimi parametrami się posługujemy? Objętość chłodząca rdzenia? Czy może pole powierzchni wymiennika ciepła (rdzenia)? - tyle że w tym wypadku grubość chłodnicy nie miała by znaczenia, a tak nie jest. Po prostu, potrzebuje jakiś materiałów o tym ![]() Z góry dzieki. |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
![]() prawie jak integra Dołączył: Mon, 29 December 2003 Skąd: waw ![]() |
W wiekszosci wypadkow wystarcza chlodniejszy termostat i wczesniejszy wlacznik wentylatora
![]() |
|
|
![]()
Post
#3
|
|
Frequent User Dołączył: Mon, 14 August 2006 ![]() |
Nie wiemy do jakiego auta chcesz zastosować tą chłodnicę ale porządną i wydajną masz np. taka z AUDI A8 03-> CHŁODNICA- spora, rdzeń gruby i cała aluminiowa - w używce można juz za około 400pln kupić
|
|
|
![]()
Post
#4
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Wed, 24 November 2004 Skąd: Warszawa - Wawer ![]() |
Nie wiemy do jakiego auta chcesz zastosować tą chłodnicę ale porządną i wydajną masz np. taka z AUDI A8 03-> CHŁODNICA- spora, rdzeń gruby i cała aluminiowa - w używce można juz za około 400pln kupić Teraz zastanów się nad sensem swojej wypowiedzi, gdy nie wiesz co za silnik ma być chłodzony. Bo jakieś 1.3 będzie potrzebowało mniej niż połowy tej chłodnicy, no nie? -------------------- | Pinin Racing | Warsaw Speed Team | Prorace | TheTechGuy |
'96 CaliforniaCento www.facebook.com/dragracingsafety |
|
|
![]()
Post
#5
|
|
Rookie Dołączył: Mon, 17 October 2011 Skąd: Warszawa ![]() |
silnik c20let jesli kojarze projekt z gsi
|
|
|
![]()
Post
#6
|
|
Frequent User Dołączył: Mon, 14 August 2006 ![]() |
Teraz zastanów się nad sensem swojej wypowiedzi, gdy nie wiesz co za silnik ma być chłodzony. Bo jakieś 1.3 będzie potrzebowało mniej niż połowy tej chłodnicy, no nie? Dlatego napisałem że: "Nie wiemy do jakiego auta chcesz zastosować tą chłodnicę" - mając na myśli że nie wiadomo jaki silnik. Podałem przykładową, wydajniejszą chłodnicę a nie że metric ma właśnie tą zastosować. |
|
|
![]()
Post
#7
|
|
Frequent User Dołączył: Sun, 06 June 2010 ![]() |
Dzięki za odpowiedzi panowie, ale bardziej chodzi tu o teorie - mam wzmianke o tym w pracy dyplomowej i chce uzasadnić swój wybór w sposób "naukowy".
Do auta oczywiście dobierałem większą chłodnice, nic nie obliczając - jak większość ludzi ![]() |
|
|
![]()
Post
#8
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Thu, 17 February 2005 ![]() |
Nie mam pojęcia jak to się liczy, ale jakby mi przystawiono w nocy pistolet do głowy to powiedziałbym, ze mocniejszy silnik o tej samej sprawności ma większą moc cieplną. Teraz trzeba zastanowić się/estymować ile zapasu mocy chłodzącej jest w układzie z Twoją chłodnicą i pójść dalej w tym kierunku.
-------------------- 2024 F-Pace D300
2011 E90 330d 2000 W210 E55 BTG 9:49 (IS200) |
|
|
![]()
Post
#9
|
|
Forum Homee Dołączył: Mon, 14 April 2008 Skąd: WPI ![]() ![]() |
Etapami:
musisz ustalić przepływ chłodziwa przez rdzeń ltr/min trzeba ustalić maksymalną różnicę temepratur ustalić prędkość powietrza w rdzeniu m/s (zawsze mniejsza niż prędkość pojazdu) sprawdzić w danych producenta jaka jest zdolność oddawania ciepła w danych parametrach w Watt na podstawie tego można ustalić ile energii odda chłodnica przy określonej prędkości auta i prędkości obrotowej silnika i temperaturze zewnętrznej -------------------- www.re5pect.pl
|
|
|
![]()
Post
#10
|
|
Rookie Dołączył: Sun, 21 October 2007 ![]() |
http://ogrzewnictwo.pl/artykuly/wymienniki...riusz-kaczmarek - obliczenia dla wymienników
Pole powerzchni czynnej jest istotne - grubość zmienia przyrost temperatury przy danym przepływie powietrza - mp. 2cm cłodznia ogrzeje powietrze przepływające mniej niż 4cm Ale tak jak kidzio napisał zwykle chłodnica (wymiennik) od producenta ma wykresy mocy cieplnej w zależności od przepływów + różnic temperatur... |
|
|
![]()
Post
#11
|
|
Frequent User Dołączył: Sun, 06 June 2010 ![]() |
dzięki, co nie co się przyda
![]() A czy wie ktoś, jak obliczyć moc cieplną jaką generuje silnik o danej mocy (np. 300KM)? Bo brakuje mi troche danych żeby wszystko zebrać w całość. Moje rozumowanie (po waszych odp oraz powyższym artykule): -zakładamy temperature na wyjściu z silnika jaka ma byc (czyli na termostatcie) - np 85C -ciecz o tej temp trafia do chłodnicy, która musi oddać tyle ciepła, aby obniżyc temperature do X - nieznana -ta temp X dochodzi do silnika. Tu następuje ogrzewanie cieczy (poprzez oddawanie ciepła silnika) do temp założonej 85C. Wydaje mi się, że najprościej byłoby policzyć jaką moc cieplna generuje silnik i z tego wyliczyć jaka musi być temp na wejściu do silnika, aby ogrzał ciecz do założonej temperatury. Tylko jakoś nie mam głowy do tego, jak policzyć tą moc. - nigdy nie byłem dobry z termodynamiki. Pomoże ktoś, kto ogarnia termodynamike ![]() |
|
|
![]()
Post
#12
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Fri, 10 October 2008 ![]() |
A czy wie ktoś, jak obliczyć moc cieplną jaką generuje silnik o danej mocy (np. 300KM)? Bo brakuje mi troche danych żeby wszystko zebrać w całość. Ilość generowanego ciepła trafiającego do chłodnicy jest mniej więcej taka sama jak moc użyteczna. W Twoim przypadku okolice 220KW. -------------------- Motorsport Wiring Solutions
Powered by MWS |
|
|
![]()
Post
#13
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Sat, 04 July 2009 ![]() |
damian mysl logicznie zadna chlodnica nie odda 220kw dla przykladu piece od centralnego to ok30kw a ile masz grzejnikow w domu... dilnik spalinowy maa sprawnpsc max 40% wiec pozostale straty wynosza ok 60% jednak ponad 70%strat emotowana jest przez cisnienie i temp spalin 10% to straty mechaniczne na osprzet wiec na chlodnice daje ok20% z tym jeszcze ze masz chlodnice oliwy i miska olejowa wtaz z silnikiem tez dosyc soro ciepla oddaja... diesel 1.7 w korku potrzebuje ponad 30min aby wentylator sie wlaczyl wiec az tak sporo ciepla tedyk nie ucieka
-------------------- Wszystkie moje posty są moja subiektywną opinia proszę ich nie łączyć z żadną firmą i osobami...
|
|
|
![]()
Post
#14
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Fri, 10 October 2008 ![]() |
![]() Różne źródła różnie podają. Ale i tak ilość generowanego ciepła jest ogromna. -------------------- Motorsport Wiring Solutions
Powered by MWS |
|
|
![]()
Post
#15
|
|
![]() Administrator Dołączył: Mon, 07 February 2005 Skąd: Nicaragua! Agua for my bunghole! ![]() |
dilnik spalinowy maa sprawnpsc max 40% Troszkę przesadziłeś. Może mieć nawet i około 50%, pod warunkiem że jest dużym dieslem okrętowym, ale przeciętny silnik benzynowy jak będzie miał około 25%, w porywach około 30, to już jest dobrze. Tu szacują, że układ chłodzenia odpowiada za około 30% strat energii. r. -------------------- e-trzy-sześć-przez-pięć
en-a-sześć |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Friday, 25 April 2025 - 10:59 |