Shoutbox 0 nowych PW 


 
Reply to this topicStart new topic
> Dobór chłodnicy cieczy
metric
post Sun, 18 Nov 2012 - 13:45
Post #1


Frequent User
Dołączył: Sun, 06 June 2010





Witam. Czy jest ktoś w posiadaniu literatury bądź tytułów, czy też innych materiałow za pomocą których można obliczyć chłodnicę cieczy (do samochodu) dla silnika o wyższych parametrach?

Poza tym, przy doborze chłodnicy jakimi parametrami się posługujemy? Objętość chłodząca rdzenia? Czy może pole powierzchni wymiennika ciepła (rdzenia)? - tyle że w tym wypadku grubość chłodnicy nie miała by znaczenia, a tak nie jest.

Po prostu, potrzebuje jakiś materiałów o tym wink.gif

Z góry dzieki.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Sun, 18 Nov 2012 - 13:45
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
!markos
post Mon, 19 Nov 2012 - 00:19
Post #2


prawie jak integra
Dołączył: Mon, 29 December 2003
Skąd: waw





W wiekszosci wypadkow wystarcza chlodniejszy termostat i wczesniejszy wlacznik wentylatora wink.gif No chyba, ze chlodnica jakos bez sensu mala, to wymien na wiekszy/grubszy model i po problemie. Watpie, zeby ktokolwiek to w jakis sposob liczyl..
Go to the top of the page
 
+Quote Post
ventil
post Mon, 19 Nov 2012 - 00:43
Post #3


Frequent User
Dołączył: Mon, 14 August 2006





Nie wiemy do jakiego auta chcesz zastosować tą chłodnicę ale porządną i wydajną masz np. taka z AUDI A8 03-> CHŁODNICA- spora, rdzeń gruby i cała aluminiowa - w używce można juz za około 400pln kupić
Go to the top of the page
 
+Quote Post
pinin
post Mon, 19 Nov 2012 - 01:05
Post #4


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 24 November 2004
Skąd: Warszawa - Wawer





CYTAT(ventil @ Mon, 19 Nov 2012 - 00:43) *
Nie wiemy do jakiego auta chcesz zastosować tą chłodnicę ale porządną i wydajną masz np. taka z AUDI A8 03-> CHŁODNICA- spora, rdzeń gruby i cała aluminiowa - w używce można juz za około 400pln kupić


Teraz zastanów się nad sensem swojej wypowiedzi, gdy nie wiesz co za silnik ma być chłodzony. Bo jakieś 1.3 będzie potrzebowało mniej niż połowy tej chłodnicy, no nie?


--------------------
| Pinin Racing | Warsaw Speed Team | Prorace | TheTechGuy |
'96 CaliforniaCento

www.facebook.com/dragracingsafety
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Fiszer
post Mon, 19 Nov 2012 - 01:28
Post #5


Rookie
Dołączył: Mon, 17 October 2011
Skąd: Warszawa





silnik c20let jesli kojarze projekt z gsi
Go to the top of the page
 
+Quote Post
ventil
post Mon, 19 Nov 2012 - 07:50
Post #6


Frequent User
Dołączył: Mon, 14 August 2006





CYTAT(pinin @ Mon, 19 Nov 2012 - 01:05) *
Teraz zastanów się nad sensem swojej wypowiedzi, gdy nie wiesz co za silnik ma być chłodzony. Bo jakieś 1.3 będzie potrzebowało mniej niż połowy tej chłodnicy, no nie?

Dlatego napisałem że: "Nie wiemy do jakiego auta chcesz zastosować tą chłodnicę" - mając na myśli że nie wiadomo jaki silnik. Podałem przykładową, wydajniejszą chłodnicę a nie że metric ma właśnie tą zastosować.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
metric
post Mon, 19 Nov 2012 - 08:04
Post #7


Frequent User
Dołączył: Sun, 06 June 2010





Dzięki za odpowiedzi panowie, ale bardziej chodzi tu o teorie - mam wzmianke o tym w pracy dyplomowej i chce uzasadnić swój wybór w sposób "naukowy".

Do auta oczywiście dobierałem większą chłodnice, nic nie obliczając - jak większość ludzi wink.gif Jednak wiem, że są też osoby które mają pojęcie od strony teoretycznej i myślałem, że ktoś sie wypowie.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kompot
post Mon, 19 Nov 2012 - 09:02
Post #8


Forum Clubber
Dołączył: Thu, 17 February 2005





Nie mam pojęcia jak to się liczy, ale jakby mi przystawiono w nocy pistolet do głowy to powiedziałbym, ze mocniejszy silnik o tej samej sprawności ma większą moc cieplną. Teraz trzeba zastanowić się/estymować ile zapasu mocy chłodzącej jest w układzie z Twoją chłodnicą i pójść dalej w tym kierunku.


--------------------
2024 F-Pace D300
2011 E90 330d
2000 W210 E55
BTG 9:49 (IS200)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kidzio_r5gtt
post Mon, 19 Nov 2012 - 09:21
Post #9


Forum Homee
Dołączył: Mon, 14 April 2008
Skąd: WPI

Ikona grupy



Etapami:
musisz ustalić przepływ chłodziwa przez rdzeń ltr/min
trzeba ustalić maksymalną różnicę temepratur
ustalić prędkość powietrza w rdzeniu m/s (zawsze mniejsza niż prędkość pojazdu)
sprawdzić w danych producenta jaka jest zdolność oddawania ciepła w danych parametrach w Watt

na podstawie tego można ustalić ile energii odda chłodnica przy określonej prędkości auta i prędkości obrotowej silnika i temperaturze zewnętrznej


--------------------
www.re5pect.pl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
frontside
post Mon, 19 Nov 2012 - 11:52
Post #10


Rookie
Dołączył: Sun, 21 October 2007





http://ogrzewnictwo.pl/artykuly/wymienniki...riusz-kaczmarek - obliczenia dla wymienników
Pole powerzchni czynnej jest istotne - grubość zmienia przyrost temperatury przy danym przepływie powietrza - mp. 2cm cłodznia ogrzeje powietrze przepływające mniej niż 4cm

Ale tak jak kidzio napisał zwykle chłodnica (wymiennik) od producenta ma wykresy mocy cieplnej w zależności od przepływów + różnic temperatur...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
metric
post Mon, 19 Nov 2012 - 18:28
Post #11


Frequent User
Dołączył: Sun, 06 June 2010





dzięki, co nie co się przyda wink.gif

A czy wie ktoś, jak obliczyć moc cieplną jaką generuje silnik o danej mocy (np. 300KM)? Bo brakuje mi troche danych żeby wszystko zebrać w całość.

Moje rozumowanie (po waszych odp oraz powyższym artykule):
-zakładamy temperature na wyjściu z silnika jaka ma byc (czyli na termostatcie) - np 85C
-ciecz o tej temp trafia do chłodnicy, która musi oddać tyle ciepła, aby obniżyc temperature do X - nieznana
-ta temp X dochodzi do silnika. Tu następuje ogrzewanie cieczy (poprzez oddawanie ciepła silnika) do temp założonej 85C.
Wydaje mi się, że najprościej byłoby policzyć jaką moc cieplna generuje silnik i z tego wyliczyć jaka musi być temp na wejściu do silnika, aby ogrzał ciecz do założonej temperatury.
Tylko jakoś nie mam głowy do tego, jak policzyć tą moc. - nigdy nie byłem dobry z termodynamiki.
Pomoże ktoś, kto ogarnia termodynamike wink.gif?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
damian146ti
post Mon, 19 Nov 2012 - 20:04
Post #12


Frequent User
Dołączył: Fri, 10 October 2008





CYTAT(metric @ Mon, 19 Nov 2012 - 18:28) *
A czy wie ktoś, jak obliczyć moc cieplną jaką generuje silnik o danej mocy (np. 300KM)? Bo brakuje mi troche danych żeby wszystko zebrać w całość.


Ilość generowanego ciepła trafiającego do chłodnicy jest mniej więcej taka sama jak moc użyteczna. W Twoim przypadku okolice 220KW.


--------------------
Motorsport Wiring Solutions
Powered by MWS
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mihas66
post Tue, 20 Nov 2012 - 09:24
Post #13


Forum Homee
Dołączył: Sat, 04 July 2009





damian mysl logicznie zadna chlodnica nie odda 220kw dla przykladu piece od centralnego to ok30kw a ile masz grzejnikow w domu... dilnik spalinowy maa sprawnpsc max 40% wiec pozostale straty wynosza ok 60% jednak ponad 70%strat emotowana jest przez cisnienie i temp spalin 10% to straty mechaniczne na osprzet wiec na chlodnice daje ok20% z tym jeszcze ze masz chlodnice oliwy i miska olejowa wtaz z silnikiem tez dosyc soro ciepla oddaja... diesel 1.7 w korku potrzebuje ponad 30min aby wentylator sie wlaczyl wiec az tak sporo ciepla tedyk nie ucieka


--------------------
Wszystkie moje posty są moja subiektywną opinia proszę ich nie łączyć z żadną firmą i osobami...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
damian146ti
post Tue, 20 Nov 2012 - 18:18
Post #14


Frequent User
Dołączył: Fri, 10 October 2008







Różne źródła różnie podają. Ale i tak ilość generowanego ciepła jest ogromna.


--------------------
Motorsport Wiring Solutions
Powered by MWS
Go to the top of the page
 
+Quote Post
k11
post Tue, 20 Nov 2012 - 19:39
Post #15


Administrator
Dołączył: Mon, 07 February 2005
Skąd: Nicaragua! Agua for my bunghole!





CYTAT(mihas66 @ Tue, 20 Nov 2012 - 10:24) *
dilnik spalinowy maa sprawnpsc max 40%


Troszkę przesadziłeś. Może mieć nawet i około 50%, pod warunkiem że jest dużym dieslem okrętowym, ale przeciętny silnik benzynowy jak będzie miał około 25%, w porywach około 30, to już jest dobrze.

Tu szacują, że układ chłodzenia odpowiada za około 30% strat energii.

r.


--------------------
e-trzy-sześć-przez-pięć
en-a-sześć
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Friday, 25 April 2025 - 10:59